FAQ

To szansa dla was, żebyście zamiast mówić o filmach, zaczęli je robić! Warunek? Ekipa ma tylko jeden weekend na nakręcenie filmu. Scenariusz, zdjęcia, montaż, efekty specjalne czy skomponowanie muzyki – to wszystko musi się wydarzyć w ciągu 48 godzin. Startujemy w piątek o godz. 19.00, kończymy w niedzielę o tej samej porze. W kolejnym tygodniu pokazujemy gotowe dzieła fanom kina.

Opłata rejestracyjna na całą ekipę w Warszawie w 2017 roku wynosi od 200 złotych do 300 złotych. Podział jest następujący: – Wczesna rejestracja 200 złotych (07.07-07.08.2017) – Normalna rejestracja 250 złotych (08.08-07.09.2017) – Późna rejestracja 300 złotych (08-22.09.2017). Każda ekipa ma dwie bezpłatne wejściówki na pokaz swojego filmu w kinie, które 30 minut przed projekcją należy wymienić na bilety. Wstęp na pokazy filmów konkursowych kosztuje 5 zł. Należy kupić bilet w kasie kina lub online na stronie kina. Wybrani członkowie ekip otrzymają zaproszenie na Galę Finałową (ze względu na duże zainteresowanie konkursem i miejsce gali konkursowej mamy ograniczoną liczbę miejsc).

W 2017 roku Festiwal odbędzie się tylko w jednym mieście – Warszawie. Rejestracja rusza 7 lipca. Spotykamy się na Kickoffie 22 września.

To zależy od filmowców. Pamiętajcie tylko o tym, że muszą być spełnione wymagania formalne. Musicie wykorzystać w swoim filmie, losowane podczas Kickoffu: rekwizyt, bohatera, linijkę dialogu, gatunek, w jakim film musi być utrzymany. Nie zapomnijcie o elemencie miasta: budynku, symbolu, miejscu czy elemencie architektury Warszawy.

W ciągu tygodnia po szalonym filmowym weekendzie odbędą się projekcje w kinie Luna w Warszawie. Oczywiście zapraszamy twórców wraz z rodzinami i przyjaciółmi, którzy chcą wspierać wasze weekendowe popisy. Ponadto na projekcje przychodzą lokalni filmowcy oraz widzowie, którzy pragną zobaczyć coś nowego i poczuć kreatywną energię. Filmy pokazywane są również na dużych festiwalach. Zwycięzcy z 2003 roku, pokazali swoje filmy na festiwalu South by Southest w Austin. Zwycięzcy z 2006 roku na festiwalu Filmapalooza w Albuquerque. Zwycięzcy z 2004, 2005, 2007 na festiwalu Cinequest w San Jose. Zwycięzcy z 2009 roku zaprezentowali filmy na NAB Show. Zwycięzcy z 2008 i 2010 roku pokazali filmy na Miami International Film Festival. W latach 2007, 2008, 2009 i 2010 najlepsze filmy zaprezentowaliśmy na festiwalu w Cannes we Francji i wielu innych, mniejszych lub większych festiwalach. Polscy uczestnicy 48HFP co roku wysyłają swoje filmy na inne festiwale na świecie i zdobywają na nich nagrody. Zachęcamy do tego mocno!

48HFP adresowany jest zarówno do profesjonalistów, jak i amatorów. Regulamin mówi, że wszyscy muszą być wolontariuszami. Większość ekip składa się z osób pracujących w branży filmowej, po obu stronach kamery. W światowej edycji konkursu uczestniczyli, m.in.: Martin Freeman, Penn z duetu ‘Penn and Teller’, Dennis Farina i Nick Clooney. W polskich filmach pojawili się Zosia Wichłacz, Arek Jakubik, Kamila Baar, Magda Lamparska.

Nie. Najmniejsza ekipa składała się z jednej osoby. Sam ustawiał kamerę i występował jako aktor. Największa ekipa pochodziła z Albuquerque i liczyła 116 osób i 30 koni. Jednak średnio w ekipie jest około 15-stu osób.

Tak. Mamy nadzieję, że dasz radę okiełznać czas.

Minimum 4 minuty, maksimum 7. Zachęcamy do tworzenia krótkich filmów. Zwykle są bardziej interesujące i łatwiejsze do dystrybucji.

W kolejnych tygodniach po oddaniu prac filmy zostaną pokazane w lokalnym wybranym kinie. Każda edycja rządzi się swoimi prawami, więc sprawdź na naszej stronie, w którym kinie odbywają się projekcje. Zapraszamy publiczność, filmowców i przyjaciół do podziwiania efektów waszej pracy.

Wszystko zaczęło się w Waszyngtonie w 2001 roku. W roku 2010 byliśmy już w 80-ciu miastach. Pełną listę można zobaczyć na stronie www.48hourfilm.com. Nasz projekt przypadł do gustu filmowcom na całym świecie! Od 2011 roku projekt obecny jest także w wybranych polskich miastach: Warszawie, od 2013 roku w Katowicach, od 2015 roku we Wrocławiu. Odbyła się także jedna edycja w Krakowie w 2012 roku. W 2017 roku odbędzie się jednak tylko jedna edycja – w Warszawie.

Głównie pocztą pantoflową, w sieci lub w mediach. Lokalni filmowcy i organizatorzy, są mocno zaangażowani w projekt i wykonują świetną pracę by świat dowiedział się o naszym istnieniu. W każdym miejscu, 48HFP cieszy się sporym zainteresowaniem ze strony mediów. Mówiono o nas w CNN, The Washington Post i LA Times. W Polsce mówili i pisali o nas: Radio PIN, Radio Roxy, Trójka, Aktivist, Gazeta Wyborcza, FILMPRO, onet.pl, TVP2, i wiele innych.

Wielu filmowców zastanawia się, co zrobić z filmem po 48HFP. Proponujemy zrobić to samo, co z każdym – pokazać go ludziom! Zgłaszać na festiwale, urządzać pokazy, zamieszczać na stronach internetowych, wysyłać do telewizji i pokazywać komu się da. My tymczasem zamieścimy go na naszej stronie, a może także na naszej składance DVD lub wyświetlimy w kinie.
Ponieważ 48HFP nieustannie poszukuje nowych metod dystrybucji, zwłaszcza w ciągu pierwszego roku, nasza umowa ogranicza, co można z nim zrobić. Nie jesteście pewni, jak to działa? Zajrzyjcie do tabelki poniżej.

Pamiętajcie, że jest to zwykły opis praw, jakie wam przysługują w oparciu o umowę. Jeśli macie dalsze pytania lub wątpliwości, prosimy o kontakt mailowy.

 Kiedy?  Pierwszy rok od premiery.  Po pierwszym roku.
 Wyświetlać na festiwalach  Tak  Tak
 Wyświetlać na lokalnych pokazach  Tak  Tak
 Zamieszczać na własnej stronie Patrz pkt 1. Patrz pkt 1.
 Zamieszczać na innych stronach (YouTube, Facebook, MySpace, itd.) Patrz pkt 1. Patrz pkt 1.
 Nagrywać na taśmę lub DVD Patrz pkt 2.  Tak
 Wyświetlać w kinie Patrz pkt 3.  Tak
 Pokazywać w telewizji Patrz pkt 3.  Tak
 Pokazywać w telewizji kablowe Patrz pkt 3.  Tak
 Sprzedawać w dowolnej formie (znosi powyższe punkty)  Czytaj poniżej.

1. Możesz zamieszczać film na własnej lub innej stronie internetowej, jeśli wyrażą na to zgodę osoby występujące w filmie oraz w czołówce znajdzie się plansza z napisem „Film powstał w ramach 48 Hour Film Project”.

2. W ciągu roku od 48HFP Warsaw możesz nagrywać film na taśmę lub DVD, o ile udostępniasz go za darmo.

3. W ciągu roku od 48HFP w twoim mieście musisz uzyskać zgodę 48HFP na pokazy kinowe i telewizyjne. Skontaktuj się z 48HFP!

Czy mogę sprzedawać mój film z 48HFP?

Oto nasza polityka, dotycząca sprzedaży filmów:

  • Jeśli nabywca chce uzyskać prawa na wyłączność, 48HFP przyzna prawa do filmu za 20% ceny kupna (80% dla Team Leadera, 20% dla 48HFP)
  • Jeśli nabywca nie chce filmu na wyłączność, a film zostanie sprzedany w ciągu roku od powstania filmu, kiedy to 48HFP posiada większość praw do niego, 48HFP przyzna prawa do filmu za 20% ceny kupna (80% dla Team Leaderay, 20% dla 48HFP).
  • Jeśli nabywca nie chce filmu na wyłączność, a film zostanie sprzedany po roku od jego powstania, kiedy to 48HFP dzieli się prawami do niego, nie potrzebujesz zgody 48HFP na jego sprzedaż.

Tak i tak. W każdym mieście zostanie wyłoniony najlepszy film. Zwycięskie filmy ze wszystkich miast, staną do konkursu o najlepszy film 48HFP w danym roku podczas festiwalu Filmapalooza w USA.

Zwycięzca w konkursie lokalnym, dostanie statuetkę i będzie reprezentował osobiście swoje miasto w międzynarodowym finale podczas festiwalu Filmapalooza. Przewidywane są także atrakcyjne nagrody rzeczowe.

To zależy co rozumiesz przez to słowo. Na przestrzeni lat, usłyszeliśmy wiele zachwytów dotyczących projektu. Filmowcy docenili możliwość wykorzystania swojej kreatywności, przy okazji świetnie się bawiąc i tworząc. Więc jeśli wygrana oznacza dla ciebie wyborną zabawę i niezapomniane chwile w szale twórczym, masz spore szanse.  Jeśli wygrana oznacza dla ciebie główną nagrodę, oczywiście masz szansę. Wszystko zależy od twojej pracy! Możesz tego dokonać!

Najpewniej nie. Z tego co wiemy, jeszcze nikt nie zarobił dużych pieniędzy sprzedając swój film z projektu 48HFP. Jednak niektórzy filmowcy osiągnęli sukces pokazując filmy na różnych festiwalach, na przykład SXSW. Jedna drużyna wygrała $100 000, a praca wielu filmowców została doceniona i dzięki temu zdobyli dobrze płatne stanowiska. Ponadto, waszyngtoński 48HFP podpisał umowę, dzięki której można zarobić na dystrybucji twojego filmu, a część pieniędzy trafi do ciebie. Wierzymy, że umowa jest sprawiedliwa i wszyscy będą zadowoleni. Jak wiadomo, rynek zbytu dla krótkich filmów niemalże nie istnieje. Jednak nasze filmy cieszą się sporym zainteresowaniem jako część całości. Podsumowując, możesz się wzbogacić o nowe doświadczenia, ale nie należy liczyć na gratyfikację finansową.

W naszym jury znajdą się profesjonaliści z branży audiowizualnej. Dobieramy osoby które od wielu lat związane są z branżą filmową. Oczekujemy że będą sprawiedliwi i bezstronni. Poświęcają swój czas i talent, by wybrać najlepszy film konkursu. Oprócz głównego zwycięzcy, wskazują również filmy zasługujące na wyróżnienie. Pamiętaj jednak, że jest to ocena subiektywna. Czasem film który według nas powinien zgarnąć główną nagrodę, nie wygrywał konkursu nawet na poziomie lokalnym. Jeśli chodzi o ocenę sztuki, wszystko sprowadza się do indywidualnych gustów członków jury.

Oczywiście! Skontaktuj się z Agnieszką Sękowską, producentem 48 Hour Film Project Poland. Napisz: a.sekowska@przestrzenfilmowa.org

Tak. Dopuszczalna długość filmu to 7 minut, plus 1 minuta na napisy końcowe plus czas na plansze początkowe wg Oficjalnych Zasad Produkcji.

Są dopuszczalne i nie są doliczane do czasu trwania filmu. Jednak należy pamiętać by przy 7-mio minutowym filmie nie były zbyt długie. Widzowie chcą oglądać filmy, a nie czytać.

Tak, ale fabuła musi zostać zamknięta przed napisami końcowymi. Można zamieścić bonusowe sceny, ale po usunięciu napisów końcowych film musi tworzyć fabularną całość.

Oczywiście! Pamiętaj jednak, że musisz pokazać rozpoznawalny punkt miasta, w którym odbywa się dana edycja w filmie. Dodatkowym wymogiem jest obecność reprezentanta ekipy na rozpoczęciu festiwalu (kickoff) i przy oddaniu gotowego filmu (dropoff). Nie musi być to Team Leader. Reszta zależy od ciebie. W Stanach były ekipy które kręciły setki kilometrów od swojego miasta. Na przykład ekipa z Bostonu przesłała materiał z Panamy! W Polsce też mamy takie przykłady. Ekipy „skrzykiwały” się i kręcili w różnych miejscach na świecie.

Jeśli posiadasz do nich prawa, możesz ich użyć. Innymi słowy, możesz wykorzystać zdjęcia, które nie zostały zrobione w ciągu 48 godzin. Jednak nie mogą być użyte w sekwencji tworzącej iluzję ruchu/animację.

Tak. Możesz wykorzystać rysunki stworzone przed rozpoczęciem regulaminowych 48 godzin. Jednak nie możesz ich użyć w sekwencji tworzącej iluzję ruchu. Wykorzystanie istniejących zdjęć, oraz obrazów w 3D jest dozwolone, pod warunkiem że posiadasz do nich pełne prawa. Tylko animacja stworzona w czasie regulaminowych 48 godzin jest dozwolona. Podobnie jak w przypadku filmu z aktorami, musisz posiadać wszystkie prawa do animacji zgłoszonej na konkurs.

Wszystkie, które zostały stworzone z dopuszczalnych elementów: zdjęcia, materiałów nakręconych lub wyrenderowanych w ciągu regulaminowych 48 godzin. Wolno korzystać z aplikacji do nakładania efektów specjalnych, opracowując nagrany specjalnie na tę okazję materiał, ale nie wolno wmontować w film gotowego efektu, ani dokupić go z żadnej bazy gotowych ujęć czy efektów. Sprawdź jeszcze zasady w Oficjalnych Zasadach Produkcji.

Tak, pod warunkiem że jest na początku filmu i nie trwa dłużej niż 5 sekund. Animowane logo nie jest doliczane do całości trwania filmu.

Jeśli nie zapadnie inna decyzja, twój film zostanie wyświetlony w HD, z dźwiękiem stereo lub mono. Możesz kręcić w jakości 2K i wyższej i dźwiękiem 5.1, ale generalnie nie pokazujemy filmów w takiej jakości. Zapoznaj się z wymaganym formatem w Oficjalnych Zasadach Produkcji.

Nie, ale miej na uwadze, że jeśli nie będzie zrozumiały dla członków jury, masz mniejsze szanse na wygraną. Zwycięski film w lokalnym konkursie, który nie został nakręcony po polsku, powinien zostać przetłumaczony.

Tak. Trzy filmy zostały częściowo nakręcone na taśmie filmowej. Ekipy miały znajomości w laboratoriach, co umożliwiło im wywołanie filmu i transfer na jeden z dopuszczalnych nośników w regulaminowym czasie. Byliśmy pod wrażeniem!

Nie, wystarczy podpis jednego członka ekipy (Umowę trzeba dostarczyć przed rozpoczęciem zdjęć na Kickoff) – Team Leadera, czyli producenta filmu. Jednak każdy kto pracował przy filmie, musi podpisać formularz praw autorskich. Więcej szczegółów znajdziesz w zakładce Dokumenty i Zasady.

Osoba, która posiada prawa do muzyki lub innych materiałów, musi podpisać odpowiedni formularz. W przypadku materiałów wolnych od tantiem, podpisuje osoba, która nabyła prawa. W przypadku materiałów własności publicznej, odpowiedni dokument może podpisać ktokolwiek z ekipy. Prosimy również dołączyć formularz, który pokazuje prawa do muzyki lub innych materiałów. Może to być licencja, umowa zakupu lub oświadczenie autora. Uwaga: Możesz użyć materiałów tylko wtedy, gdy licencja pozwala na wszystkie formy wykorzystania i dystrybucji (Licencja Creative Commons BY – Attribution Only).

Nie, ale być może będziesz musiał uzyskać pozwolenie. Nie wymagamy przedstawienia odpowiednich dokumentów, ale miej na uwadze, że możecie zostać poproszeni o przerwanie zdjęć, lub dostaniecie mandat. (Za umieszczenia logo, nazwy firmy lub budynku w filmie, zwykle należy zapłacić ustaloną sumę właścicielowi).

Nie, musimy chociaż przez chwilę widzieć aktora na ekranie. Nie musi występować w roli głównej.

Nie, jeśli publiczność będzie mogła wywnioskować kim jest dana postać, nazwać ją z imienia i nazwiska oraz podać jej profesję/zawód/kim jest.

Nie. Podczas wypełniania formularza rejestracyjnego należy podać stan ekipy na dany dzień. Zdajemy sobie sprawę z tego, że może zmienić się liczba członków, skład ekipy. Dlatego obowiązuje lista osób, które faktycznie brały udział w realizacji filmu. Ich dane powinny się znaleźć w dokumencie Napisy końcowe, oddawanym wraz z filmem podczas dropoffu.